احد فرامرز قراملکی؛ مهدی باقری
دوره 1، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 123-144
چکیده
فهم معنای «خزائن الهی» با این مسأله روبرو است که چگونه میتوان نزد خدا (عند الله) خزائنی برای اشیاء تصور کرد؟ خزائن ظرف مکان برای اندوختههای مادی نظیر گنج و ثروت و خدا موجودی غیرجسمانی، نامحدود و بدون مکان است. برای پاسخ به این سوال در مقام کشف علت (و نه دلیل) میتوان از نظریۀ آمیختگی مفهومی بهره برد؛ کاربست انتقادی این نظریه ...
بیشتر
فهم معنای «خزائن الهی» با این مسأله روبرو است که چگونه میتوان نزد خدا (عند الله) خزائنی برای اشیاء تصور کرد؟ خزائن ظرف مکان برای اندوختههای مادی نظیر گنج و ثروت و خدا موجودی غیرجسمانی، نامحدود و بدون مکان است. برای پاسخ به این سوال در مقام کشف علت (و نه دلیل) میتوان از نظریۀ آمیختگی مفهومی بهره برد؛ کاربست انتقادی این نظریه نشان میدهد با بازسازی برخی سازوکارهای این رویکرد شناختی و توجه به گفتمان قرآنی در فعال نمودن فضای ذهنیِ «الهی» میتوان به معانی نوظهور در فضای آمیخته نهایی دست یافت؛ مطابق خوانش المیزان از خزائن الهی، رابطۀ خزائن الهی و اشیاء، رابطۀ نامحدود و محدود تلقی شده است؛ از این جهت همچنان میتوان خزائن الهی را واقعاً خزانههایی برای موجودات دانست و در عین حال عینیت ظرف و مظروف را لحاظ نمود.